vliegwinkel logo
  • Populaire bestemmingen
    Scherpe aanbiedingen
    Uitstekende klantenservice

Vliegtickets voor een stedentrip naar Edinburgh

Wij zijn laatst op stedentrip naar Edinburgh geweest. Een vriendin van mijn vrouw woonde tijdelijk in Edinburgh en zij ging ons rondleiden door de mooie stad. We hadden de vliegtickets naar Edinburgh geboekt met Ryanair en vlogen vanaf vliegveld Maastricht. Laat op avond kwamen we aan op het vliegveld van Edinburgh. Er staan daar genoeg bussen klaar om je naar Edinburgh te brengen. We hadden uitgezocht waar we uit moesten stappen maar door wegwerkzaamheden kwam onze halte niet aan bod. Dus stapte we de halte erna uit en konden we op zoek naar ons hotel. Wat nog niet meeviel in het donker. Gelukkig kwamen we twee vriendelijke schotten tegen die ons even naar ons hotel brachten. We lagen uiteindelijk op 10 minuten lopen van het centrum van Edinburgh af. De volgende dag spraken we af met onze vriendin die ons rond ging leiden door Edinburgh.

Bezienswaardigheden stedentrip Edinburgh

We begonnen de dag met een lekkere wandeling richting Princess Street. De grote winkelstraat van Edinburgh. Onderweg even gestopt bij een Starbucks want die liggen daar op iedere hoek van de straat ongeveer. Alle bekende winkels liggen in deze straat. Zo kwam ik hier ook voor het eerst in aanraking met Primark. Toen wij daar waren liep echt heel de stad rond met een tasje van de Primark. Ik wist niet wat ik zag. Vanuit Princess Street liepen we via de North Bridge terug naar Edinburgh Castle, het kasteel waar de kroonjuwelen van Schotland liggen. Onderweg naar dit kasteel kregen we de tip van onze vriendin om nog een spooktocht te doen in Edinburgh. Er staan hier allerlei personen die je rond leiden door de donkere gangen onder Edinburgh en hier allerlei enge verhalen vertellen. Echt een aanrader als je iets meer wilt weten over de donkere geschiedenis van de stad. ‘s Avonds hebben we nog heerlijk gegeten bij Mums Great Comfort Food. Echt een topbediening en lekker normaal eten tegen een schappelijke prijs. Natuurlijk hebben we de dag ook nog even afgesloten in één van de vele pubs in Edinburgh.

Musea en Kerken

Omdat onze vriendin de volgende dag moest werken vertelde ze nog enkele bezienswaardigheden waar we zeker even naartoe moesten gaan deze dag. In Edinburgh zijn echt vele oude, maar zeer mooie kerken te bezichtigen. Zo zijn wij onder andere naar St. Giles’ Cathedral geweest. Deze voormalig kathedraal is tegenwoordig in gebruik als parochiekerk van de Church of Scotland. Ook zijn we bij het (gratis) museum “National museum of Scotland” geweest. Een leuk museum met allerlei leuke dingen over het verleden van Schotland. Van formule 1 auto’s tot vliegtuigen gemaakt door Schotten. Je vindt hier van alles. Tegenover dit museum vind je een standbeeld van een klein hondje, Greyfriars Bobby. Het verhaal gaat dat deze hond nog 14 jaar na de dood van zijn baasje bij het graf waakte van hem.

Cultuur en natuur

De afgelopen dagen zagen we vanuit heel Edinburgh een berg net buiten de stad liggen. Onze vriendin vertelde ons dat je vanaf deze berg een schitterend uitzicht over de stad had. We besloten onze laatste dag de te gaan beklimmen. Het ging hier om Arthur’s Seat in Holyrood Park. ‘s Ochtends vroeg vertrokken we richting het park. De weg naar boven stond goed aangegeven. Je kunt kiezen tussen 2 paden, een steile en een minder steil pad. Wij kozen voor de steile maar het was toch een pittige wandeling voor ons ongetrainde bergbeklimmers. Maar toen we uiteindelijk boven kwamen na ongeveer 2,5 uur was het uitzicht verbluffend. Je overziet niet alleen heel Edinburgh maar ook een groot gedeelte van de rest van Schotland aan de andere kant van de berg. Na terugkomst van onze klim hebben we nog even lekker gelunched bij een hamburger tentje vlakbij het kasteel van Edinburgh. Toen was het de koffers inpakken en afscheid nemen van onze vriendin en op naar het vliegveld voor de terugreis naar luchthaven Maastricht. Edinburgh was een hele mooie oude stad met genoeg te beleven voor een paar dagen. Ook zijn er voldoende gezellige eetgelegenheden in de stad waar voor ieder wat wils te halen is.